Permissionssko m/1960

article-image article-image article-image article-image

Tacka Rut för dina skor!

Det är i Mjällom vår historia börjar. disponent Nordlander, bygdens skofabrikör var en ung man och hade jobbat i skogen tillsammans med vännen Ivar E Norlin, men tyckte det måste finnas något trevligare att göra. 1919 beslöt man att börja tillverka skor för hand vilket visade sig vara rätta vägen och verksamheten växte. Bara några år senare skildes vännernas vägar och Ivar E Norlin satte upp ett eget skoföretag. Nu skulle han själv bli sin egen – och lyckades. 1947 fanns hela fem skoföretag i lilla Mjällom, som tillverkade herr- och damskor, skidpjäxor och kängor – samt skor till Krigsmakten: AB Ivar E Norlin, Modell-Sko AB, Skokomp. i Mjällom, Bröderna Melinders skofabrik samt i närheten Bjärsta skofabrik, idag Docksta skofabrik.

Sulan – som håller vattnet borta

När skofabrikanterna började tillverka skor för Krigsmakten gällde att det bara det bästa som gällde. När det kom till valet av sula till skorna fanns bara ett självklart val – Tretorns gummisula! Visste du att Tretorn bildades redan 1927 som Förenade gummifabrikernas AB, vilket vid sitt bildande köpte upp aktiemajoriteten i Ryska gummifabriks AB i Malmö, grundat 1899, Hälsingborgs gummifabriks AB i Helsingborg, grundat 1891, och Skandinaviska gummifabriks AB i Viskafors.[1] 1934 bytte moderbolaget namn till Tretorn. Att Tretorn tillverkat gummistövlar, galoscher och tennisbollar vet nog varenda svensk i detta land!

content-image

Lastpallen med skorna.

Militära skodon – håller!

Skodon och kängor speciellt framtagna för den svenska krigsmakten började 1779 och har så fortsatt. I dag har vi kängan M/90 som är del av uniform M/90. Under mycket lång tid svarade svenska skotillverkare även för vardagsskor, med militär terminologi svarta släta lågskor, LÅGSKO SV SLÄT.

Jag går gärna mycket och i fjällen om vet vad bra skodon betyder. Jag har ett par Lundhags kängor, svarta med halvlångt skaft som nu har snart 20 år på nacken och fortfarande är still going strong! Det var för övrigt just Lundhags kängor som den brittiska armén snabbt som ögat köpte för sina soldater till Falklandskriget! Undertecknad har nu en tid faktiskt gått dagligen i ett par lågskor tillverkade av Ivar E Norlins skofabrik. Jag kan lova att bättre och skönare skor har jag inte haft på decennier

Svenskt kvalitetshantverk av högsta klass

Fram till 1955 fanns i Sverige 58 företag och fabriker som tillverkade skodon av olika typer: vardagsskor för män och kvinnor, sandaler, kängor, skidpjäxor och stövlar. Över hälften av dessa fanns i eller runt om Örebro, samtidigt som två andra orter belade andra och tredjeplatsen: skinnstaden Malung och lilla Mjällom i Ångermanland vid Blå kusten. 1955 släpptes skoimporten fri, vilket på sikt skulle rycka undan den svenska skoindustrin. Italienska lågprisskor svämmade över på marknaden och en efter en tvingades skofabrikerna läggas ner. Ett svenskt hantverkskunnande var på utdöende.

SMB klipper till!

I ett förråd ”någonstans i Sverige” hade ett par lastpallar med kartonger påträffats som helt hade glömts bort av Försvarsmakten. Snabbt som ögat såg vi på SMB till att ta hand om kartongerna då det visade sig de innehöll svarta lågskor, helt nya och oanvända och i sina originalkartonger. Skorna hade förvarats väl och hade inte utsatts för tidens tand.

Kronans permissionssko m/1960 – svenskt hantverk när det är som bäst!

Som du säkert förstår är permissionssko m/1960 verkligen en sko av högsta kvalité. På typiskt vis med all militärutrustning tillverkades dessa för att fylla en funktion, och funktionen var helt enkelt att vara stiliga skor för permission. De skulle även vara hållbara, och då det är svenska skor är de tillverkade för svenskt klimat.

Skons överdel är tillverkad av finaste kalvskinn som behandlats för att få hög glans. Detta underlättar skoputsningen och gör det enklare att arbeta upp en bra glans vid putsning. Insidan av skorna pryds av såväl tillverkarnamn och tillverkningsår samt den klassiska Tre kronor.

Sulan på skorna är verkligen värd att uppmärksamma. På merparten av de ”finskor” du kan hitta i vanlig butik sitter en limmad sula. Idag när allt ska gå fort och vara billigt är detta tyvärr den vanligaste sortens sula, där man offrar kvalitén på skorna för ett lägre pris och enklare tillverkning. Dessa limmade sulor är både svåra att byta ut och kan lätt släppa. Permissionssko m/1960 har till skillnad från dessa en randsydd Tretorn-gummisula. Således är sulan väl förankrad till skon, samtidigt som den är slitstark. Randsydda sulor finner du idag bara på dyrare finskor från England och Italien, och då vanligtvis i läder som du själv får lägga på en påläggssula på för ökat skydd mot slitage och väta. Den randsydda gummisulan har dessutom fler fördelar mot motsvarigheten i läder: dels erbjuder den betydligt bättre grepp, och samtidigt riskerar en lädersula på vilken du lagt på en skyddssula i läder att se onaturligt klumpig ut. Det finns således fördelar både vad gäller funktion och stil.

Sammanfattningsvis är detta den perfekta herrskon. Inga onödiga krusiduller som är populära i år men ute om ett halvår, utan en klassisk och tidlös sko av högsta kvalité som fungerar utmärkt till såväl permissionsuniformen som till kostym eller vardagsklädsel. Med regelbunden putsning och ett par skoblock kommer dessa skor att hålla sig i många år framöver. Och detta till en spottstyver av vad du får betala för ett par moderna skor med randsydd sula. Dessa lågskor hade medlemmarna i Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek möjlighet att införskaffa under 2013. Sällan har så bra skor erbjudits till en sån billig peng!

Signatur

Jan Waernberg
Vetenskapsredaktör, flyghistorisk expert

Tillbaka
<