Pilotglasögon

article-image article-image article-image article-image article-image article-image

Ett problem blir till

Under 1920-talet, när flygplansutvecklingen kommit så pass långt att flygplanen började nå nya höjder uppstod oväntade problem. Precis som Icarus började man flyga för nära solen. Lyckligtvis var det inte så att solen smälte vingarna, men solens strålar ställde fortfarande till problem. Det kraftiga ljuset ledde till att piloterna drabbades av extrem huvudvärk och illamående, och en lösning behövdes.

content-image

En av de klassiska bilderna som togs på General MacArthur när han klev iland på Filippinerna 1944!

En klassiker föds

Resultatet blev att de klassiska solglasögonen av pilotmodell föddes 1936. De ikoniska droppformade glasen togs fram för att få plats under dåtidens flygglasögon – och med det var en klassiker född. Ett år senare infördes de också på den civila marknaden, men trots detta har de huvudsakligen länge varit en militär utrustningsdetalj.

Landstigning och genombrott

Det stora genombrottet kom nästan 10 år senare – och föga förvånande var det i ett militärt sammanhang. Det intressanta är dock att det inte rörde sig om ett flygrelaterat sammanhang – utan ett marint- och armékopplat sådant: När General Douglas MacArthur 1944 klev iland på Filipinerna efter den allierade landstigningen som syftade till att återta öarna från den japanska ockupationen yttrade han inte bara de klassiska orden ”I have returned” (jag har återvänt), utan han gjorde det även med stil. Med vatten upp till knäna, tropikuniform och pilotglasögon på sig. Vid det historiska tillfället fanns mängder med journalister på plats, och samtidigt som de amerikanska soldaterna fick sitt genombrott i striden mot de japanska styrkorna kablades bilderna på MacArthur ut – och pilotglasögonen fick sitt genombrott.

content-image

När MacArthur blev befälhavare för FN-styrkorna under Koreakriget ställdes han inför en ny fienden – men solen visste han fortfarande hur han skulle skydda sig mot.

En klassiker dör aldrig

Ett återkommande inslag i pilotglasögonens historia har varit att de tidvis försvunnit bort, för att sedan återkomma med stormstyrka. När Korea-kriget bröt ut på 1950-talet utsågs MacArthur till befälhavare för FN-styrkorna, och återigen fastnade han gång på gång på bild när han bar sina pilotglasögon. I övrigt var de huvudsakligen en del av pilotutrustningen, men så kom Vietnamkriget och pilotglasögonen var tillbaka. Kändisar som Paul MacCartney och Ringo Starr syntes bära dem – och snart återfanns de på nytt även bland de amerikanska soldaterna.

Militära produkter på den civila marknaden

Det största civila genombrottet på senare år kom när filmen Top Gun gick upp på biograferna. I filmen sågs jaktpiloterna bära pilotglasögon, och under de första sju månaderna efter filmens genombrott ökade försäljningen av den modellen med 40%. Uppenbarligen fyllde glasögonen inte bara en funktion, de hade även en tilltalande form – så pass tilltalande att de blev ett vanligt inslag även bland civila som aldrig skulle komma i närheten av att manövrera en Grumman F14 Tomcat.

content-image

Under Vietnamkriget bars glasögonen inte enbart av piloter, utan fanns även tillgängliga för övriga försvarsgrenar. Det amerikanska flygvapnet tog fram en egen version som kom komplett med modellnummer.

Form framför funktion

Även om pilotglasögonen designades som en militär utrustningsdetalj avsedd för att lösa en uppgift råder det ingen tvekan om att en av anledningarna till den stora framgången har varit dess form. Soldater på marken har inte samma behov av att skydda sig från solens strålar, och medan man självfallet inte kan gå i strid med solen i ögonen så har utbudet av solglasögon varit väldigt stort. Det råder nog ingen tvekan om att pilotglasögonens framgång i mångt och mycket beror på att de ger bäraren ett lite ungdomligare och mer vågat utseende. För vem vill inte i se ut som en stridspilot?

content-image

Även på detta monument som hedrar MacArthurs landstigning finns solglasögonen med. Troligtvis det enda monumentet i världen över ett par glasögon!

Inte bara amerikaner!

Men är det då enbart amerikanerna som bär solglasögon av denna modell? Verkligen inte! Vad jag har fått höra från de många SMB-medlemmar som för närvarande befinner sig i Afghanistan på utlandsmission förekommer det faktiskt att svenska soldater på plats har burit dessa militärhistoriska solglasögon. Och det är verkligen många medlemmar som är i Afghanistan, antingen som tjänstgörande i Försvarsmakten eller på andra underliga civilmilitära befattningar.

Jag förstår dock att dessa inte enbart är användbara för de av oss som tjänstgör utomlands. Även här hemma i Sverige kan ett par pilotglasögon komma väl till pass. Under såväl sommarmånaderna som vintern är solglasögon ett måste – något som många av de tyska alpjägarna under andra världskriget upptäckte då de drabbades av snöblindhet.

Signatur

Per-Anders Lundström
Styresman

Tillbaka
<